רקע
בעיר ראשון לציון קיימות מסגרות חינוך מיוחד מגיל 3 עד גיל 21 לכלל הלקויות וברצף ההתפתחותי. בעיר קיימים 7 בתי ספר לחינוך מיוחד, 82 כיתות חינוך מיוחד, 36 גני חינוך מיוחד וכ-3,000 תלמידים בעלי צרכים מיוחדים המשולבים בחינוך הרגיל. תכנית התקשוב העירונית מהווה חלק אינטגרלי בלמידה בכל מסגרות החינוך המיוחד בעיר ומשמשת אמצעי לקידום הלמידה של התלמידים בעלי הצרכים המיוחדים. לאורך השנים מוביל מת"י (מרכז תמיכה יישובי) ראשון לציון, יחד עם הרשות, מיזמים שונים המשלבים למידה ותקשוב. הטכנולוגיה המתקדמת הינה אמצעי חשוב לקידום ולסיוע בלמידה ובפיתוח כישורי לומד במאה ה-21 ושילובו בקהילה בצורה מיטבית.
עיריית ראשון לציון התגייסה לקידום תהליכי למידה פורצי דרך מבוססי טכנולוגיה והיא רוכשת ציוד טכנולוגי מותאם לבית הספר לחינוך מיוחד. התגייסות זו מאפשרת מימוש יוזמות חדשניות במסגרות החינוך המיוחד. בד בבד עם הרכש הטכנולוגי, משרד החינוך בהובלת המת"י מכשיר את צוותי החינוך המיוחד בשימוש בטכנולוגיות המתקדמות ויוזם פרויקטים פורצי דרך בכדי לתת מענה מיטבי לתלמידי בעלי הצרכים המיוחדים. בנוסף, ניתנות הדרכות גם להורי התלמידים ולתלמידים עצמם בשימוש בכלים הטכנולוגיים.
להלן מיזמים שמתקיימים במסגרות החינוך המיוחד:
1. למידה מרחוק
מזה 10 שנים לומדים ומשתלבים תלמידים בעלי צרכים מיוחדים בשיעורי למידה מרחוק. כמו כן מתקיימים שיעורים משותפים בין תלמידי החינוך המיוחד בראשון לציון לבין תלמידים בחינוך הרגיל. לצורך הלמידה המתוקשבת עירית ראשון לציון רכשה ציוד כגון: מצלמות, אוזניות ומיקרופונים שחולקו לבתי הספר שמשתתפים במיזם זה.
2. פרויקט האייפדים/מחשבים ניידים בבתי הספר
בשנת תשע"ג הוחלט במת"י ראשון לציון, בשיתוף עם מט"ח והעירייה, לקדם למידה משמעותית ולשלב בתהליכי הלמידה מחשבים ניידים וטאבלטים אישיים. מטרת המיזם הייתה לבדוק את יעילות השימוש במחשבים ניידים לעומת שימוש בטאבלטים לצורכי למידה. במסגרת המיזם נבחרו 2 מסגרות חינוך מיוחד:
-
בית ספר "שקמים" - בבית הספר לומדים תלמידים אוטיסטים מגיל 6 עד גיל 21. בבית ספר זה נבחרו ארבע כיתות ובהן חולקו אייפדים בשתי כיתות ומחשבים ניידים בשתי כיתות אחרות.
-
בית ספר "אשכולות" - בית ספר ממלכתי בו משולבות 3 כיתות חינוך מיוחד המיועדות לתלמידים בעלי נכויות פיזיות קשות. תלמידי שתי כיתות קיבלו מחשבים ניידים ובכיתה השלישית חולקו אייפדים (המחשבים ניתנו לתלמידים עם ציוד מותאם ללקות של התלמיד).
קבלת המחשבים והטאבלטים לוותה בהשתלמות בית ספרית לצוות המורים. בנוסף התקיימו מספר מפגשי למידה גם להורים. צוות המת"י ליווה את המיזם ואת צוותי ההוראה במהלך השנתיים של המיזם.
תוצאות פרויקט הטאבלטים בבתי הספר
-
השימוש בטאבלט איפשר לצוות המורים ולתלמידים קידום למידה משמעותי. הגישה של הילדים לטאבלט הייתה מיידית, אינטואיטיבית והובילה להנאה והנעה. ניכר שפעילות למידה באמצעות הטאבלטים הינה מאתגרת, מתגמלת, מחזקת את הלומד ויוצרת מוטיבציה ללמידה.
-
העבודה בטאבלט יצרה הזדמנות לתקשורת בינאישית, תחום בו לקויים מאוד הילדים. באייפד גלומים כל מרכיבי החוויה הלימודית (הגירוי, התוכן הנלמד והמשוב) יחד עם יכולת תקשורת בינאישית. בזכות כך נפתח צוהר לעולם הפנימי של הילדים ואמצעי עוצמתי המקדם למידה ומשפר את תפקוד התלמיד ואת איכות חייו.
-
השימוש באייפדים חולל שינוי משמעותי בחייהם של התלמידים - השינוי ניכר גם בתקשורת המתחוללת בבית התלמיד לאחר שעות הלימודים. באמצעות האייפדים התלמידים מתקשרים, חווים חוויות, מוצאים מהכוח לפועל את הפוטנציאל הגלום בהם. מצליחים לקיים חיים איכותיים בעלי משמעות.
-
הכנסת הטכנולוגיה שיפרה את המעמד החברתי של התלמידים בבית הספר. בעזרת הטאבלט הם תורמים רבות לחיי בית הספר ובכך הופכים לבוגרים עצמאיים התורמים לחברה.
3. הכנסת אייפדים לגני הילדים
בשנת תשע"ד הוכנסו אייפדים גם לגני הילדים של החינוך המיוחד בראשון לציון. כחלק מתכנית הכנסת האייפדים עבר צוות הגן השתלמויות בשימוש באייפד ושילובו בהוראה. לאייפד תפקיד משמעותי בתכנית הלמידה בגני הילדים ובפיתוח כישורי לומד. צוות הגן בנה יחד עם התלמידים משחקי למידה והאייפד נמצא בשימוש במפגשי הבוקר, בהתעמלות הבוקר, בחצר ועוד. יתרה מזאת, משחקים שפותחו משותפים בין כלל גני הילדים ונמצאים בשימוש בכל עת. עירית ראשון לציון מסייעת בהכנת התשתיות המתאימות לשימוש באייפדים בהתאם לתקינה המחמירה של משרד החינוך.
4. למידה שיתופית
למידה שיתופית סביב פרויקט מתרחשת במסגרות החינוך המיוחד מזה מספר שנים. בלמידה השיתופית התלמידים מבתי הספר השונים חוקרים יחד נושא משותף שנבחר על ידם. קבוצות הלמידה הווירטואליות מכילות ילדים משני בתי הספר ויחדיו הם מעלים את התוצרים בפורום משותף. בנוסף למפגשים הווירטואליים מתקיימים גם מפגשים פיזיים מספר פעמים במהלך הפרויקט כך שנוצרות אינטרקציות חברתיות ערכיות החשובות לאין ערוך.
5. הקשר הרב דורי - "מזקנים אתבונן"
למידה מתוקשבת של תלמידי בית ספר "ארזים" עם מרכז יום לקשיש סביב תיעוד זיכרונות היסטוריים של האוכלוסייה הבוגרת. במסגרת הפרויקט תועד התהליך על ידי עיריית ראשון לציון והוצג בתערוכה עירונית בגן העיר.
6. "מחוברים לעיר"
מיזם ייחודי עירוני לבתי הספר בחינוך המיוחד בעיר ראשון לציון, אשר הוחל בתשע"ה, ובמסגרתו חוקרים התלמידים אתרים עירוניים מרכזיים, מחזקים את תחושת השייכות והמסוגלות העצמית, וזוכים ברכישת מיומנויות חקר מתקדמות המותאמות למאה ה-21. המיזם נהגה במסגרת שיתוף פעולה בין מת"י ראשון לציון, המינהל למדע וטכנולוגיה משרד החינוך הפיקוח והרשות. במסגרת המיזם התלמידים עוברים תהליך חקר מותאם באמצעי קצה מתקדמים (מחשבים ניידים, אייפדים וטאבלטים) ומכינים יחידות מידע מגוונות על גבי האתר. תוצרי החקר יונגשו לציבור באמצעות ברקוד Qr שיוטבעו במקומות מרכזיים בעיר.
המיזם מתועד באתר מרחב למידה שיתופי
7. "חיים בספר"
תכנית "חיים בספר" נועדה בראש ובראשונה לחשוף את תלמידי החינוך המיוחד לנכסי השפה, הספרות והתרבות האוריינית. הנחת היסוד היא כי האדם מַבנֶה ידע באמצעות התנסות באינטראקציות חברתיות משמעותיות, בנסיבות תקשורתיות שונות, תוך חשיפה ממוקדת בהתמודדות עם משימות וטקסטים – שהם נכסי התרבות האוריינית. התכנית מאפשרת עיסוק בספרים במבט אינטגרטיבי המשלב היבטים ערכיים, חברתיים רגשיים, היבטים לימודיים לקידום השיח הדבור, קריאה, כתיבה והרחבת אוצר מילים, היבטים מתוקשבים, היבטים של תפקודים מוטוריים והיבטים של פיתוח חשיבה מסדר גבוה.
תערוכת "חיים בספר" תשע"ח