בתחום הטיפול בגיל הרך קיימת הגדרה פרופסיונלית לגננות/מנהלות גן. הן עוברות הכשרה בת ארבע שנים במכללה להכשרת מורים, אשר בסיומה זוכות לתואר אקדמי ומקבלות הסמכה. לעומתן הסייעות, שעד לא מזמן הוגדרו כ"עוזרות לגננת", סבלו מסטטוס תעסוקתי נמוך. הסייעת, בניגוד לגננת, נתפסה ככוח עזר שמבצע בעיקר את העבודה הפיזית בגן, כגון ניקיון שוטף, עריכת שולחן, הכנת האוכל, הכנת הציוד, והכול עפ"י הנחיותיה של הגננת. כמו כן לרוב מדובר בכוח עבודה בלתי מיומן וחסר השכלה (12 שנות לימוד בלבד).
במהלך שהחל כבר ב-2014 הוחלט להפוך את הסייעת לשותפה מקצועית במעשה החינוכי כחלק מצוות הגן, ולהכשיר ולהשביח את הסייעת להיות כזו. מלווה את התהליך ביחד עם האגף לחינוך קדם יסודי, פרופ' תמי רונן, חברת מועצה ומחזיקת תיק החינוך בעירייה.
הרציונל למהלך
השנים הראשונות הן החשובות ביותר בחיי הילד. אלו השנים שבהן מתפתחת ומתעצבת התודעה של הילד כאינדיבידואל עצמאי, חושב, שואל ומבין. מבחינת הילדים, הסייעת היא אדם מבוגר והם פונים אליה בשאלות ובבקשות לא פחות משהם פונים אל הגננת. על כן, גם הסייעת בגן חייבת שיהיו לה המיומנויות המקצועיות והיכולת להיענות לצרכים של הילדים באופן אשר יעודד את צמיחתם. המטרה בבית הספר לסייעות היא להפוך את הסייעת לשותפה מקצועית, תורמת ויוזמת, שמבצעת את עבודתה מתוך הבנה אמיתית, ולא רק ממלאת אחר הוראות הגננת.
התכנים שלומדות הסייעות בבית הספר לסייעות ראשון לציון, אשר נקבעו בהלימה לתכני משרד החינוך והוגשו לאישור הפיקוח של משרד החינוך:
-
היבטים התפתחותיים של הגיל הרך (חברתית, קוגניטיבית, רגשית)
-
איך ילדים לומדים?
-
שילוב ילדים בעלי צרכים מיוחדים
-
תקשורת בין אישית
-
בריאות ובטיחות בגן
-
ספרות ילדים
-
פעילות גופנית בגן
-
תזונה וחינוך להרגלים
-
שפה ואוריינות
-
חינוך לאמנות
-
חינוך סביבתי
-
שילוב המחשב בגן
-
הפעלת הילדים בחצר הגן
כאמור, הלימודים החלו כבר ב-2014 כאשר הצפי הוא כי עד 2018 יסיימו את הלימודים כ-500 סייעות ויקבלו תעודת גמר איכותית.