רציונל המודל וייחודיותו
המעבר מבתי הספר היסודיים לחטיבות הביניים, בשילוב מאפייני גיל ההתבגרות וקשיים נוספים, מעוררים אתגרים ומציפים קשיים ומשברים ייחודיים, הבאים לידי ביטוי במסגרת הלימודית. שילוב עו"סים חינוכיים במערכת הלימודים העירונית נועד לספק מענה טיפולי מותאם לאותם תלמידים. הנוכחות הקבועה של העו"ס כחלק מהצוות הטיפולי של ביה"ס מאפשר התגייסות ושותפות של המערכת בתהליך הטיפולי.
מודל יחידת העו"סים בראשן לציון הינו מודל עבודה ייחודי בארץ, אשר הוצג ככזה בכינוס הארצי ה-18 של העובדים הסוציאליים, שנערך בחודש נובמבר 2014. המודל הינו חדשני בזמינותו ובנגישותו הן לפונים והן למערכת ביה"ס ומתקיים בסביבה הטבעית של הפונה.
מטרות
מטרת-העל של עבודת העו"ס היא לשפר את תפקוד התלמיד בדרך של טיפול ישיר או עקיף, ייעוץ, תיווך והפנייה למוסדות ושירותים רלוונטיים. מטרות נוספות:
-
חיזוק שייכותו הנורמטיבית של התלמיד למערכת הלימודית ומניעת נשירה
-
חיזוק הסמכות והנוכחות ההורית ותיווך בינם לבין המערכת הלימודית
-
תגבור יכולת ההכלה החינוכית של ביה"ס
הגדרת האוכלוסייה
העו"ס החינוכי מטפל בבני נוער הלומדים במקיפים בעיר בגילאי 12-18, המתקשים להשתלב במערכת החינוך על רקע משברים התפתחותיים, משפחתיים, חברתיים והתנהגותיים. אוכלוסייה זו מתקשה במילוי התפקידים המקובלים והמבוצעים ע"י שכבת בני אותו גיל בסביבה הטבעית שלהם ובעמידה במטלות ההתפתחותיות המותאמות לגיל.
ההתמחות העיקרית של עו"ס חינוך היא בטיפול בנוער בסיכון ובסכנה.
השירות הסוציאלי
העבודה הסוציאלית בחינוך הינה שירות משני בתוך מערכת המכוונת ללמידה ולתפקוד התנהגותי תקין. השירות הסוציאלי בעיר מונה 14 עו"סים, המשולבים ב-12 המקיפים השש-שנתיים בעיר ובבית ספר "ארזים" (חינוך מיוחד), כשכל עו"ס עובד בדרך כלל במקיף אחד בין 3-4 פעמים בשבוע.
השירות הסוציאלי הינו ותיק מאוד ופועל כ-30 שנה, ומתוקף כך צבר ידע ומומחיות בגיל המיוחד הזה על מאפייניו.
אופן ההפניה לטיפול נעשה בדרך כלל באמצעות יועצות ביה"ס, המהוות ציר מרכזי וגורם המנתב את הפניות לטיפול. פניות נוספות מתקבלות דרך גורמי רווחה, בתי חולים לסוגיהם ועוד.
עבודת העו"ס החינוכי
עבודת העו"ס החינוכי הינה עבודת צוות רב-מערכתי, הכוללת קשרים ישירים ואינטנסיביים עם גורמי חינוך, ניהול וטיפול במסגרת הלימודית ומחוצה לה, השתתפות בוועדות שונות, השמות בפנימיות וכו'. העבודה כוללת שילוב של:
-
עבודה פרטנית
-
עבודה קבוצתית
-
עבודה מערכתית
ייחודיות העבודה הפרטנית
הטיפול הפרטני מתמקד בתלמיד הנזקק ובהוריו. הטיפול הינו נגיש ומתבצע בסביבתו הטבעית של הנער/ה.
העו"ס נדרש לחדשנות וליצירתיות בתוך מערכת דינמית ובעלת גבולות ברורים. הטיפול בביה"ס מאפשר איסוף אינפורמציה עדכנית וישירה והשפעה על הסביבה הבית-ספרית. הדיאלוג עם ביה"ס בנוגע לנער/ה יוצר אינטגרציה בין השיח הטיפולי לשיח החינוכי, דבר שלעתים ממנן תגובות חריפות משמעותיות ומרחיב את כלי התגובה הבית-ספריים.
המשימה האישית של הנער היא להשתלב ולהסתגל למערכת ביה"ס. ברגע של אי הצלחה או קושי בביצוע משימה זו, העו"ס יפעל ויסייע.
ייחודיות העבודה הקבוצתית
הטיפול הקבוצתי מתמקד בעיקר בבתי הספר התיכונים, שם נמצאים העו"סים יום בשבוע. הקבוצות נבנות סביב קושי משותף, המתייחס לקשיים נורמטיביים בגיל ההתבגרות. אופי הקבוצות הינו רב-גוני ומשתנה בהתאם לצורכי ביה"ס.
ייחודיות העבודה המערכתית
מודל זה מממש בפועל את הממשקים בין חינוך לרווחה. העבודה המערכתית של העו"ס כוללת דיאלוג רציף עם הצוותים השונים בביה"ס ובקהילה, במטרה לשפר את תפקוד התלמיד/ה. העו"ס המערכתי פועל תוך גמישות ודינמיות ובסביבה משתנה. תפקידו לזהות זיהוי מוקדם של תופעות חריגות ושל מוקדי סיכון, וכן זמינות ונגישות למערכת, הכלת הצוות, עזרה בייעוץ ובתיווך.