בחטיבת הביניים זלמן ארן (מקיף ד') פועלת תכנית מדעים ייחודית לתלמידים המתקשים במקצועות המדעים. בסוף שנה"ל תשע"ו ליקטה דורית פנו-עיני, רכזת המדעים בביה"ס, בליווי ובתמיכת מורי המדע והטכנולוגיה בבית הספר, ובגיבוי מנהלת ביה"ס יפי הימלבלאו, את בוגרי כיתות ז' שנכשלו במקצוע המדעים וכבר נואשו מהצלחה במקצוע, ויצרה קבוצה של 20 תלמידים שהמשותף להם הוא הקושי והאתגר בלימוד מקצועות המדעים.
תכנית "מדעים לא רק למדענים", שזכתה לכינוי "כוח דלתא" (דלתא היא האות הרביעית באל"ף-בי"ת היווני; במתמטיקה ובפיזיקה האות מסמלת שינוי), מעבירה לתלמידים את מקצוע המדעים בדרך אחרת ומבהירה את חשיבותו וכיצד הוא בא לידי ביטוי בכל דבר בחיי היום יום שלהם.
כך לדוגמה, במסגרת שיעור "כוח דלתא" התלמידים נחשפים לכך שכימיה נמצאת בשימוש גם במספרה, בקוסמטיקה, בבישול ובאפייה, בתעשיית הטקסטיל והאופנה; פיסיקה חשובה באינסטלציה, במכונאות רכב ובתעופה; וביולוגיה היא מדעי החיים ולכן רלוונטית לכל אחד מאתנו בשלבי החיים השונים.
אז כיצד גורמים לתלמידים ללמוד את המקצוע בדרך אחרת ולהצליח בו? תכנית "כוח דלתא" קבעה כמה עקרונות להצלחה:
-
מותר וכדאי לשאול שאלות. והרבה – דורית: "הסברתי בשיעור שפחות מעניין אותי תשובות וידע קודם, יותר מעניין לשמוע שאלות טובות. כך החלו האצבעות בכיתה להתרומם. תחילה השאלות היו פשוטות, ובהמשך נשאלו שאלות מורכבות. כשענינו על שאלות לא חיפשנו מהי התשובה הנכונה, אלא הסברנו למה כל יתר התשובות לא נכונות".
-
לומדים ביחד – "לאורך השנה עודדנו למידה בקבוצות, כאשר תלמידי הכיתה יושבים בקבוצות ולומדים או פותרים תרגילים, תוך כדי עזרה שלנו המורים".
-
אין שיעורי בית – "בסוף כל שיעור, במשך 20 דקות, התלמידים עונים על שאלות בעזרת המורים הנמצאים בכיתה. יש גם שאלון מקוון שמהווה מעין חדר למידה, הפעיל בשעות מסוימות בערב, ובאמצעותו התלמידים שמעוניינים בכך יכולים לענות שוב ושוב על שאלות, לבדוק את עצמם, ללמוד ולהשתפר".
-
CASE STUDY – "בכוח דלתא עסקנו במקרי חקר רבים בצורות שונות. ביניהם הפיכת הכיתה לחדר מיון. בשיעורים אלו יצרנו אווירת בית חולים. התלמידים מקבלים מדבקת ד"ר עם שמם ותיאור תפקידם בביה"ח, וברקע נשמעה צפירת אמבולנס. כשלמדנו כימיה בית החולים טיפל בהרעלות ובתגובות כימיות. כשלמדנו ביולוגיה המטופלים סבלו מחשיפה לחומרים מסוכנים, מחלות גנטיות, זיהוי סוגי דם ועוד".
-
חקר אישי של תחביב – "התלמידים הביאו את התחביבים שלהם לשיעור וחקרנו אותם באמצעות עקרונות מדעיים. כך למשל, חקרו התלמידים את דרך פעולת 'הספינר' (הצעצוע הפופולרי) וכיצד הוא יושפע משדה מגנטי".
----
עוד אודות התכנית הייחודית ומה השתנה בעקבות תכנית "כוח דלתא", בכתבה שפורסמה במגזין "הגיע זמן חינוך" (מתאריך 30.1.19)